Баба. Крштено име јој је било Станица, у Вишњеву су знали да јој је име од миља Цана, нису је пак звали ни Цана, ни баба Цана него просто Баба. А како ју је звао њен први комшија Станко Лесандрић нико није чуо. Вредна и отресита вазда је нешто шуркала, и никад није била докона баш као и њен комшија Станко. Није кукала, није се никада ни на кога жалила, тe je тако, по томе, била сасвим различита од осталих житеља села Вишњево који су пак, на све и свашта кивни били. На годину и кад роди и кад изда. На жегу. На лед. И на кишу и на сушу. Били су љути и на своје и на туђе. На оне који су овамо долазили, а и на својту која их је напуштала. А баба се није тужила. Барем тако се причало. Веле за њу да је мимо света, сви кукају а она ћути, неће ни за кога ништа да каже. Није се чуло да је икога пањкала, ни једну погану реч никада ни за кога није изустила. Намћори су море, и она и Лесандрић, упиру у страну да се свуда прича како су испред свих испрдњачили, сви на једну, а они на другу. Ваљда су зато, и једно и друго, више волели самоћу. Боље и сами, него да слушају џаку. Нађе Цана печурку - обрадује јој се, ојари јој се коза - дивота, излегу јој се пилићи - од радости запева па би, може бити и зазвивиждукала да је који зуб имала. Сита се сама са собом исприча, о свему што јесте и што је некада било и шта се све збило. Ни једно другом нису досађивали. Цана је држала две козе и јарца који нису марили за њене приче, а и кокошке би се сјатиле око њених ногу само док не покљуцају по коју шаку жита када их вабне а после се раштркају около да чeпркају. Шта она зна - говорио је Велисав - кад никада и никуда из Вишњева није мрднула. То му је било тачно. Нити је видела шта друго осим оних брда на северу и на југу, на истоку и на западу. На северу се у небеса пропињало највише и најшиљатије од свих брда Будеч, на југу су дремали шумовити Дићи, на истоку се изнад Рутаве рађало сунце, на западу иза Жираве тонуло у мрак. А брда глува и нема. Проредио се народ. Разишло се то и проскитало по белом свету или је поумирало. Остало од мушкиња њих петорица: Драгољуб, Неђељко, Велислав, Часлав и Станко а од женскиња њих седам Миона, Перса, Милеса, Дара, Смиљана, Румена и Љепосава, и она баба Цана, - осма. И то што је претекло, није ни за шта. Кад се сабере тринесторо. А некад је било триста душа. Може бити да је Цана и понајстарија међу њима, а не да се. Здрава и права. И комшија Станко се још добро држи. Причала Дара Миони а ова Смиљани да је то због живе воде, врела које јој избија поред куће. Таквог извора и такве воде нигде нема. Три сата брбоће и кипи из дубина а три мирује. И тако по ваздан. Вода из стублине отиче низ поточић преко међе са Лесандрића имањем а увире, као да тера инат, испод големог камена само на десетак корака пре него што ће дотећи до међе са Василијем Жуњићем. Милеса, Румена и Љепосава су пањкале бабу да уз помоћ те ђавоље воде баје и гата, те је она вавек здрава и права а остали мрцињају, док не поцркају. Нико не зна колико јој је година. Никакву ћагу није имала. Није гласала па је и на том гласачком ћитапу нису бележили. Заборавили је и Господ и људи. Ђавољи је она окот и Господ над њом не влада него рогати и репати - говорила је Милеса а ту су се с њом слагале и Румена и Љепосава. Не обазирући се на пањку и чегрст аброноша Часлав је на све начине гледао како да се домогне извора са ђавољом водом јер шта знају неписмене бабе кад је његов зет Готлиб носио ту исту воду у Беч и онда је молио таста Часлава да се како зна и уме домогне извора јер то је вели нешто ретко и скупоцено да ни једна цена није превелика, шта год баба тражи пристани и немој је се с њом инатити и терати пркос јер све ће се исплатити. Швабо се баш био онако подобро загрејао, али баба га је хладно одбила, говорећи да њој паре нису нужне, а извор јесте, без пара би се некако и могло, а без здраве воде никако. Врело је ту где је, нико не може да га на леђа натовари и однесе, а паре су лакашне, свакоме под шапом и шаком, ко год се намери може да их покупи. И још је доментула да поток није само њен него протиче, пре него што у бездану нестане и кроз имање Станка Лесандрића, па колико је вода њена толико је и његова. А Станко је човек паметан, свуда је прошао и све искусио, у Швaбији је био заробљеништву а и после рата, он и немачки говори па нека они с њим виде шта је и како је. Гворио Готлиб Чаславу да бабино врело вреди више од све кретне и некретне имовине Вишњева па чак кад би се приде додала и два суседна села. Часлав се врпољио, мрдао главом, превртао очима, искашљавао се, мрнџао себи у браду да то може бити и јесте тачно али никако не ваља гласно о томе причати, чуће Цана и Станко и било ко други па ће још већи белај настати, прича ће се отети и више ту нико ништа неће моћи да почини. Кад би се приче, примера ради, докопао Неђељко који је умео да сриче песмице па да их после продаје хармоникашу Вавићу из Прекоселице, Баба Цанино врело би на велики глас изашло, сви би за њега сазнали. А песма кад окрилати - одлете, и нико је више не поврати и укроти. Јер песма иште ракију а ракија песму, једно с другим се лако меша. Бабинска вруља из дубина куља... Бабје врело и црно и бјело... Уметнуће море Вавић где шта треба и да ваља. На пример реч вруља - срочита је са речима љуља, муља, жуља. А опет реч врело - пасује уз речи цело, бело, свело, чело... То овако ништа не значи али кад се ту поређају и друге речи... Сачекаће мало да надође, нека одстоји и дозри, искрснуће нешто, уклопиће он то кад му се отвори. Кад су чуле да се Швабо баш заинатио да откупи Бабинско врело, како га је шаљивчина Неђељко назвао а сви остали сместа усвојили, оне три, Милеса, Румена и Љепосава, попуцаше ко зреле диње од муке јер би им било лакше да су крепале него што су ово дочекале да гледају својим очима како она спрча сва кипти од среће што има нешто што више вреди од Вишњева. А понајтеже им је било што нису смеле гласно да куну и псују, наљутио би се Часлав да то чује. Зато су шаптале и освртале се сваки час око себе стрепећи да он однекуд изненада не бане. Не можеш ти са Чаславом, њему Швабо свакога месеца шаље паре из Беча, па кад нико нема, Часлав има, кад год коме запне, нема куд, него Чаславу. Баба је терала по своме па је и даље свакога јутра понављала истo. У праскозорје би излазила на извор са тестијом у руци. Заронила би тестију до дна стублине, напунила је до врха, а онда би је накренула и испила на душак, до последње капи. Два сата касније кушала би свој први залогај. Да то пак буде тачно како је прописано, одмеравала је џепним сатом марке „зенит“. Сви су то у Вишњеву дознали и сви су се редом томе чудили. - Лудара - сиктала је Милеса. Ко је икад пио назор воду. - Препочела од неке будале као што је и сама - притурала је Љепосава. Нико није знао ко је бабу поучио да се водом лечи, немогуће је да је она све то сама докучила. Драгољуб, наздравичар и травар, који је видео света, јер је пет година радио у немачком руднику угља, рече да зна да је џепни сат „зенит“ једна швајцарска чувена марка и да с тим нема шале. Резилио је жене јер причају о нечему о чему појма немају. Кад не знаш - ћути! Најпре ће бити да је Часлав свом швапском зету Готлибу испричао све ово са извором. Готлибу се прича допала па се распитао по Швабији и сазнао да то лечење водом није измислила баба, да ту ништа није ново, многи народи су од старих времена за тако што знали. Није нова ни прича о изворима живе воде која куља одоздо из утробе земље. Такви извори су велика реткост па су зато драгоцени. Могло би ту свашта да се удеси. Где је добра и необична прича, ту се и пара обрће. Где се пара врти ту све оживи па ће тако и Вишњево из мртвила да се прене, вратиће се заблудела деца и поново ће бити као некада што је било, забрујаће меденице на кравама и клепетуше на овновима. - Ама, људи, нема вам од тога ништа док она два скота, Цана и Станко не липшу, а то нико од нас дочекати неће, све ће нас надживети - рекла је Румена. - Свима ће нам пирнути у чорбу и на гробље нас испратити - казала је Милеса. Дођу тако, тобож воде на стублини да наточе, а у ствари да огледну како се баба држи, је ли жутнула. - Јок, море - казивао је Велисав. - Почели су да јој ничу нови зуби - говорио је стихоклепац Неђељко. Аха, ово ваља да се прибележи. Зуби. Љуби. Уби. Цанина кућа и имање су на благој косини окренутој југу, у оку сунца. Из стублине вода отиче низ поточић, тачније три сата тече а три тихује, пролази преко међе са Станком. То је усевима било таман како ваља. И земља је била добра, дубока и тамна, растресита и лакорадна ваљло је и Цанином поврћу и Станковим воћкама. Могли су да покупе све награде да су износили плодове свога труда на изложбе, но ни она, ни он, нису марили да се такмиче било с ким. А похвале нису волели, много је завидника и пакосника па се у похвали, може бити, крије каква гатка. Кад би јој неко похвалио парадајз, паприку, краставце, црни и бели лук, шаргарепу, першун, целер, цвеклу, кромпир, пасуљ, боранију, кукуруз хитро би почела да пљује преда се тако да отера баксузлук и да сузбије чини. Веровала је да гору штету наносе враџбине него бубе и гусенице, тоње и болештине, против њих има лека а од мађија и урока заклона нема. Станко би пак на похвале својим једрим плодовима воћа само руком одмахнуо. А и сама нипошто није хтела да се хвали, јер има горе неко око које са висина мотри и ништа му скривено не остаје. Највише се нахвалише љути, па кад се исувише узнесу и расторочу, тада их шчепа за гушу и дави све док им очи не искоче. То тако да им покаже ко је газда а ко слуга. И зато се уздржи и не узимај оно што ти не припада, не петљај се тамо где ти место није, гледај своја посла и не мешај се у туђа, не изазивај силу небеску, ти си ниско, она високо. Како је кокошке и козе нису слушале, она је причала са поврћем а њему су пријале њене нежне речи. Готово да се видело како расте и како се гоји. Не зна се шта му је више годило, да ли ђубрење труловином из пањева, заливање, плевљење и окопавање, или тепање и мажење, шапутање и певушење. Све помало. И једно и друго. Знала је, море, баба шта треба и како треба, и терала је по својој памети. Терали су и други. Нико од своје намисли није одустајао, нити се за нокат померао. Терали су Часлав и његов швапски зет Готлиб, Часлав меко и млитаво, Готлиб тврдо и бодро. По Готлибовој замисли ваљало је прибавити хартију на којој пише шта све баба од имовине има. Једва је наговорио Часлава да оде доле у Општину и нађе каквог чиновника који би то некако могао да му заврши, а он ће му за узврат поштено и добро платити. Имао је ту неки Мрка геометар иначе коцкар и бекрија познат по томе што би за паре све учинио. Мрка је прегледао у општинском катастру премер који је рађен од 1932. до 1934. када је премерено и уписано бабино имање са парцелама и бројевима, али се њено крштено име Станица, које иначе нико у Вишњеву није знао, па ни Цана како су је пак сви звали, нигде није помињало, све је било уписано на име Танаска Вилотијевића који је пак нестао при крају рата, о њему се ама баш ништа није знало, ни да ли је жив, ни да је ли је мртав, да ли је негде побегао, или га је ко умлатио. Човек је просто нестао, испарио, разишао се као магла, био па га више нема. Таква су то била времена, омркнеш, не осванеш. Овај абер је по Вишњеву пукао као прангија. Свима је лакнуло кад су сазнали да Цана нема ништа, јер ако имовина није на њено име уписана онда она и не може, чак и кад би хтела, ништа да прода. Тако је то тумачио Велисав, а ако ико зна, зна он, нема тога с ким се тај није парничио, пола свога имања је дао адвокатима и вештацима и за судске таксе. Неће ни Швабо да купи земљу ако не може да је упише на своје име. Ако је икад помислила да ће кад онемоћа да ровишка по земљи, моћи барем да прода извор и имање око извора и да после крцка паре на подобит варошких госпођа, грдно се преварила, од тога јој нема ништа, и њу чека иста грка судбина као и остале инокосне вишњевачке бабе, да се грби и злопати све док се онај горе не смилује да је позове. Ради небеска равњача, све под конац ређа, никоме који се у мукама родио није дато да лако умре, рађаш се у смраду, крви, слузи и балези, умиреш у смраду и трулежи. У мукама је умрла и њена сестра Рајка. Удала се Рајка за Танаска Вилотијевића уз Божић пред рат и с њим је изродила двоје деце, Живка 8. децембра 1940, а Миросанду 5. октобра 1942. Разболела се од опаке болести у августу 1944. и скончала на Цаниним рукама за три месеца 3. новембра те године. Имао је Танаско и мајку, али је била шлогирана и глува, па је тако Цана остала у Танасковој кући да негује и његову ситну децу и његову болесну мајку. Он је нестао у марту 1945, а мајка му је умрла у септембру исте године. Чекала је Цана да се Танаско кући врати и да предузме шта око деце. Данас, сутра, данас, сутра и тако се дан за даном ређао, она је чекала и надала се и ништа од тога није било. Шта је - ту је, тако је - како је. Немаштина. Ко преживи то му је доста и у милости је Створитеља, јер ко није, тога више и нема. Зато не ишти више него што ти је дато, не извољевај, не буди алав, јер онај горе може све да окрене наглавачке. Убедила је себе да јој је довољно ако нађе шта јестиво да она и деца не би скапали од глади. А могло је и тако и овако. Да шта нађе у пољу или шуми, печурку или оскорушу, птичје јаје или дивљу јабуку, дупљу са пчелињим саћем или дивљи лук сремуш. А било је кад се мало народ окрепио и опоравио да наиђу харамије нове власти да претресу све буџаке и да покупе свако зрно, ама ни од чега се нису гадили, купили су и мрсно и посно, а говорили су да је то откуп. После су сатеривали људе у тор, у некакве сељачке радне задруге. Ко се опирао у грдне невоље је западао, мушкињу су чупали браде, a женскиње шишали ножицама као овце. Држали су најупорније у апсу, отимали њиве и воћњаке, ливаде, пашњаке и шуме. Па је и то патинуло, јер и зло се замори. Деца су расла свако на свој начин, Живко на један, а његова сестрица Миросанда на сасвим други. Живко је повукао нарав на оца му Танаска, а Миросанда је како је одрастала све више, и по лику и по нарави, наликовала матери Рајки. Цана је више слутила, него што је заиста знала да она ту ништа не може да промени ма колико се трудила. Баш као што му је и отац био тесан и бесан и Живка је пекла иста она неугасива ватра. Отров ли је, мука ли је, нешто јесте, а шта је, то нико није могао да докучи. Као да га је гонио свраб па је по цели дан лутао унаоколо, као да нешто тражи. Ни с ким није могао, нико му није ваљао. Миросанда је пак била мило и драго детенце, тихо и кротко, привржено својој тетки Цани, увек ту, уз њу, при руци, да је послуша и да јој помогне. Ништа јој није било тешко. Весела и благородна кретала се кроз живот као кроз вашар. За разлику од брата кога је сопствена кожа жуљала, она се у својој удобно и пријатно осећала. Живко се најчешће враћао кући са модрицама и посекотинама што од туче што од пентрања по дрвећу и оштрим литицама. Цана и Миросанда су му привијале облоге и мелеме на убоје и мазале посекотине мастима са лековитим травама. Ни једна ни друга га нису кориле. Знале су да би то било узалудно, он никога није слушао нити се обазирао на било чије савете. Напротив. Сваки покушај да га неко одврати од његових ружних навика изазвао би у њему провалу беса. Цана би се тргла застрашена језивим сном и после би сатима зурила у таму мокра од хладног зноја. Није смела ни да се покрене, да узме сув пешкир и да се обрише, плашила се да ће се сан наставити и да више неће имати снаге да из њега искочи. Упињала се да остане будна, штипала је себе по мишицама и бутинама, гризла усне и стискала очне капке до бола јер ако поново заспи некакав страшни створ налик на џиновског даждевњака, укуцаваће јој у чело усијане гвоздене клинце. Онда су јој кроз главу попут промаје пролетеле мучне помисли. Како то да они који воле живот, који су благи и добри и према себи и према другима, испаштају много чешће од сваковрсних несрећа и од тешких болести које изгледа само њих спопадају, док на против, они супрот њима, зли и покврени, остају здрави и бодри, њима се ништа лоше не дешава, на њих ни најобичније болести не насрћу? Изгледа као да су се случајно без своје жеље и воље нашли овде сред светског метежа, и све што хоће и за чим теже саздано је искључиво од пакости и од злобе. Зашто је онај горе ишчупао из живота њену драгу сестру Рајку када је могла и умела да усрећи и себе и другe и зашто не дира ни једног гада, него их резвејава широм света? Је ли то казна за прародитељски грех и да ли ће икад престати та чегрст и освета и до кад ће над благородним и невиним главама шестарити црне птичурине?
(Одломак из рукописа романа „Бекство из раја“)
|