- Детаљи
- Датум последње измене петак, 07 октобар 2022 20:15
Огњен Тодоровић |
СВЕУКУПНОСТ НАШЕГ ПОСТОЈАЊА (Слободан Јовић: Поднебље, Бањалука – Удружење књижевника Републике Српске, едиција Савремена књижевност, 2018) |
Пјесник Слободан Јовић 2010. године објављује књигу пјесама под насловом Простор молитве. Осам година касније пјесник, својим јединственим и једностав - ним стиховањем, мапира тај простор и насловљава га једном ријечју – поднебље. Под небље је збирка чији је основни захват, како се читаоцу чини, да опише свеукупност нашег постојања, и отворено и у обрисима. За овог пјесника та се слика огледа у двама паралелним свјетовима који се ипак пресијецају и надопуњавају, јер Јовићево поднебље подноси и љепоту тиховања природе и галаму савременог свијета. Иако је Јовић отворено критички настројен према Свијету који нема времена да воли јер „задовољава се јефтиним ефектима;/ реклама, билборд, семафор,/ неонско свјетло и мјешавина/ звукова иконостаси су новог доба“ (Јовић 2020: 43); пјесник је ипак свјестан да тај свијет паралелно живи са њему милим свијетом у коме се од краве учи „о упорности, о посвећености“ (Јовић 2020: 6). Та свеукупност постојања основни је параметар истине у свијету. Поднебље онај тип пјесничке „објективности“ који подразумијева да се некако мора осигурати опстанак унутар свијести о тешкој помирљивости паралелних свјетова, жувућих под једним небом. Поднебље је простор који треба испунити молитвом да би био бољи и подношљивији. XXI можда сам купио Чини се да је ових неколико секунди у рају довољна противтежа свим бљештавостима које засљепљују пјесника склоног тиховању и созерцању и управо је разговор који може трајати пет минута јемац те противтеже, јер је ријеч оно што ствара свијет. Ријечју је испуњен простор молитве, а пјесник је власник ријечи. Овим наводима Јовића не пребацујемо у неке старе контексте који подразумијевају да је пјесник жрец и шаман – овај пјесник је свједок који ипак може сагледати дубље и истинитије и овај се пјесник не боји истине и Истине. Осим реченог, Јовићева пјевања су свједочанство својеврсне благости и помирљивости, што је опет зачудно за пјесника који тврди да свијет нема времена да воли. XVII Овом сликом пјесник евоцира своје књижевне претходнике, у првом реду Новицу Тадића, али је она и у самом средишту путоказ за овај свијет. Та слика јесте и указ на оксиморонско значење трновог вијенца, и свега онога што трнов вијенац собом носи. А човјек је творац и ђубришта и вијенца. Тај исти човјек главни је чинилац поднебља и свој простор темељно претвара у једну велику депонију, али и из те депоније расте љепота, коју, опет, препознаје пјесник и претвара у ријеч пуну утјехе. То је тај колоплет живота и опстанка о коме смо причали на почетку овог приказа, то је слика простора који жуди да се испуни молитвом. Приједлогом под у ријечи поднебље се локализује тема пјесничке преокупације – то је наш свијет – испод неба, али Јовић је пјесник који подразумијева или барем слути онострано јер се само тако даје пуна и објективна слика. VI Цитирана пјесма је сва реторско питање и лалићевска слутња о гласовима мртвих, али не само то, уз пјесму Покојник, она је још један показатељ на којим стубовима почива свијет, свијет страшнији од митарстава. „Иако мртво, Дакле, збирка Поднебља јесте сажета пјесничка слика свијета који је горак и саблажњив, пун претворности и баналности, али се у њему наслућује да ипак негдје неко под ребрима скрива исликану фреску (Јовић 2020: 38). Слободан Јовић је фрескописац и то одличан. |